Zdążyć przed Panem Bogiem
Czas trwania: 65 min
Mała Scena
Najbliższy spektakl:
– 16-05-2025 –
Bilety:
NORMALNY: 50 zł
ULGOWY: 45 zł
SZKOLNY: 30 zł*
*bilet SZKOLNY obowiązuje na spektaklach granych w godzinach przedpołudniowych
W tej inscenizacji jest to poznanie „ciekawego człowieka”, który sporo przeżył, widział i wiele można się od niego nauczyć. To przedstawienie „interaktywne”, taki rodzaj spotkania z Edelmanem i rozmowy z nim: spotkanie współczesne. Jest to pewien sposób na zaskoczenie widza, który uczestniczy w opowieści, ale również w emocjach bohaterów. Daje to ogromną przestrzeń do zainteresowania tematem uczestników tego spektaklu – widzów, którzy, siłą rzeczy, takich historii nie przeżyli. Stąd też pewna selekcja tematów. Najważniejsze wydają się wspomnienia Edelmana o powstaniu, o getcie, mniej istotne są zagadnienia medyczne, które w książce niewątpliwie mają znaczenie i dają jakąś przeciwwagę, ale dla współczesnego widza są w dużej mierze albo zbyt naukowe, albo po prostu mniej znane, oczywiste. Medycyna od tamtego czasu ogromnie się rozwinęła, zmieniła, nie robi już takiego wrażenia, jak jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Natomiast opisana relacja z powstania, ludzie, ich zmagania, wybory i życie w tamtym czasie wydają się uniwersalne i warte przypominania.
Również opowieści z funkcjonowania „tamtego – socjalistycznego” systemu zdają się być już dzisiaj kompletnie niezrozumiałe dla tych, którzy tego nie przeżyli, a książka pisana jest ewidentnie dla odbiorcy znającego tamte realia. Stąd marginalizacja tych tematów na korzyść relacji z pierwszych dni powstania w getcie i życia w tamtym czasie. Takie potraktowanie sprawy powoduje, że widz nie rozkojarza się przez wielość wątków, a może się skupić na tym najważniejszym. Całości dopełniają multimedia (zdjęcia i filmy ilustrujące wydarzenia tamtych lat) towarzyszące nagranym wspomnieniom i dokumentom historycznym.
Postać Marka Edelmana i jego opowieści są prezentowane bez mitologizowania ówczesnych i współczesnych bohaterów, tak jak on sam starał się to przedstawiać w swoich wywiadach i rozmowach. Nie oceniać innych, gdy się nie przeżyło tego co oni, a jak się przeżyło, to tym bardziej. Życie stawia wyzwania i trzeba się z nimi mierzyć, ale nie zapominać o innych, tych słabszych, potrzebujących, stojących obok. „Kiedy człowiek jest oswojony ze śmiercią, ma duży szacunek do życia, każdego życia.” Życie zaś, jest takie, jakie jest, lecz trzeba zawsze być człowiekiem. A że trafiają się szuje? Zawsze jacyś się trafią.
Filmy i zdjęcia archiwalne wykorzystane w spektaklu z archiwów UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM, WASHINGTON, DC -część objęta ścisłymi prawami autorskimi, udostępnione na potrzeby spektaklu.
Premiera odbyła się 11 kwietnia 2025 r.
Mała Scena – sala nienumerowana
Filmy archiwalne wykorzystane w spektaklu z archiwów UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM, WASHINGTON, DC – część objęta ścisłymi prawami autorskimi, udostępnione na potrzeby spektaklu.
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.3982 | Film ID: 3003 Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4161 | Film ID: 3016 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive - Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4159 | Film ID: 3015 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4134 | Film ID: 3008 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4128 | Film ID: 3007 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.3981 | Film ID: 3003 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2010.480.1 | RG Number: RG-60.1303 | Film ID: 2917 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Bundesarchiv Filmarchiv
- Accession Number: 2006.454.1 | RG Number: RG-60.4567 | Film ID: 2832 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of the Gasul Family
- Accession Number: 2006.454.1 | RG Number: RG-60.4565 | Film ID: 2832 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of the Gasul Family
- Accession Number: 2002.542.1 | RG Number: RG-60.3431 | Film ID: 2615 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Bundesarchiv Filmarchiv RG Number: RG-60.2191 | Film ID: 2270 Title: USHMM-edited version of the German propaganda film on the Warsaw ghetto; Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Library of Congress
- Accession Number: 1999.328.1 | RG Number: RG-60.2115 | Film ID: 2257 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Library of Congress
- Accession Number: 1992.252.1 | RG Number: RG-60.0612 | Film ID: 301 Title: Destruction of Warsaw, Poland; Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives & Records Administration
- Accession Number: 1992.252.1 | RG Number: RG-60.0604 | Film ID: 300 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives and Records Administration
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.7211 | Film ID: 3071 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.7204 | Film ID: 3068 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4185 | Film ID: 3025 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4152 | Film ID: 3013 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4133 | Film ID: 3008 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2003.214 | RG Number: RG-60.4121 | Film ID: 3006 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive
- Accession Number: 2011.124.1 | RG Number: RG-60.1323 | Film ID: 2920 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives & Records Administration
- Accession Number: 2007.91.1 | RG Number: RG-60.4583 | Film ID: 2838 Credit Line: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Rita Wolman Stern and Deborah Wolman Rosen
- Accession Number: 2005.180.1 | RG Number: RG-60.4271 | Film ID: 2789 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Bundesarchiv Filmarchiv
- Accession Number: 2001.358.1 | RG Number: RG-60.3036 | Film ID: 2393 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives & Records Administration
- Accession Number: 1999.328.1 | RG Number: RG-60.2114 | Film ID: 2257 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of Library of Congress
- Accession Number: 1994.119.1 | RG Number: RG-60.0921 | Film ID: 901 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives & Records Administration
- Accession Number: 1994.119.1 | RG Number: RG-60.2277 | Film ID: 869 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives & Records Administration
- Accession Number: 1991.255.1 | RG Number: RG-60.0134 | Film ID: 11 Credit Line: Accessed at United States Holocaust Memorial Museum, courtesy of National Archives & Records Administration
Fotografie udostępnione z archiwów UNITED STATES HOLOCAUST MEMORIAL MUSEUM, WASHINGTON, DC. Objęte prawami autorskimi, udostępnione na potrzeby spektaklu
- 26537.jpg – „Jews captured during the Warsaw ghetto uprising are marched to the Umschlagplatz for deportation.
The original German caption reads: „To theUmschlagplatz.” ,,Warsaw,, Poland ,,Deportations|Fires|Ghetto/Occupation|Jews (Polish) |Marching| Resisters/Resistance |Round-Ups| Stroop Report| Uprising (Ghetto Warsaw)| Warsaw, Ghettos (Major) ^ Warsaw (Poland)^Uprising/Suppression^Stroop Report^N/A^N/A ,Creation Start| Creation End 1943|1943,4|5,19|16,null| null102142,26537 - 73872.jpg – „Jews captured by the SS during the suppression of the Warsaw ghetto uprising march to the Umschlagplatz for deportation. , Warsaw,,Poland,,Deportations|Ghetto/Occupation| Jews (Polish) |Luggage |Marching| Resisters/Resistance|Round-Ups|SS (Schutzstaffeln)|Stroop Report |Trucks| Uprising (Ghetto Warsaw)|Women|Warsaw,Ghettos (Major)^Warsaw (Poland) ^ Uprising /Suppression ^ Stroop Report^N/A^N/A,,,Creation Start|Creation End,1943|1943,4|5,19|16,null|null,,,,102142,73872
- 18192.jpg – „Jews captured during the suppression of the Warsaw ghetto uprising are marched to the Umschlagplatz for deportation. The original German caption reads: „To the Umschlagplatz.”
- 26543.jpg – „The original German caption (translated to English) reads, „”Pulled from the bunkers by force.”” The SD trooper pictured second from the right is SS-Rottenfuehrer Josef Bloesche, who was identified by authorities using this photograph
- 26538.jpg -„Jews captured by the SS during the Warsaw ghetto uprising are interrogated beside the ghetto wall before being sent to the Umschlagplatz. The original German caption reads: „Search and Interrogation.” ,Warsaw, Poland, Arrests/Capture | Ghetto/Occupation |Interrogations| Jews (Polish) |Searches|SS (Schutzstaffeln) |Stroop Report| Uprising (Ghetto Warsaw) | Warsaw, Ghettos (Major)^Warsaw (Poland)^ Uprising / Suppression^Stroop Report^ N/A^N/A , Creation Start| CreationEnd,1943|1943,4|5,19|16,null|null102142,26538
- 26557.jpg – „Jews captured during the suppression of the Warsaw ghetto uprising are led by the SS to the Umschlagplatz for deportation. The original caption German caption reads alternately: „To the Umschlagplatz”” or „Deportation of Jews.” ,,,,,,,Warsaw,,Poland,,Deportations|Destruction/Vandalism|Fires|Ghetto/Occupation|Jews (Polish)|Marching|Round-Ups|SS (Schutzstaffeln)|Stroop Report|Uprising (Ghetto Warsaw) |Warsaw,Ghettos (Major)^ Warsaw (Poland) ^ Uprising/Suppression ^Stroop Report^N /A^N/A,,,Creation Start| Creation End,1943|1943,4|5,19|16,null|null,,,,102142,26557
- 34082.jpg,”Jews captured during the suppression of the Warsaw ghetto uprising are marched off to the Umschlagplatz for deportation. The original German caption reads: „March to the rail station.” ,,Warsaw,, Poland,, Deportations |Ghetto/Occupation |Jews (Polish) |Marching |Resisters/Resistance |Round-Ups|Stroop Report|Uprising (Ghetto Warsaw)|Warsaw,Ghettos (Major)^Warsaw (Poland)^Uprising /Suppression ^Stroop Report^N/A^N/A ,Creation Start| Creation End, 1943|1943,4|5,19|16,null|null, 102142,34082
- 05538.jpg – „Jews captured by the SS during the suppression of the Warsaw ghetto uprising are forced to board a truck that will likely take them to a labor camp.
Autorka
Hanna Krall
Reżyseria
Tadeusz Łomnicki
Filmy i projekcje, opracowanie muzyczne, nagranie teledysku, lektor
Piotr Rutkowski
Scenografia i kostiumy
Elżbieta Kwasek
Asystentka reżysera, inspicjentka, sufler
Izabella Wielgus
Wokal utworu „Miriam”
Tomasz Wiśniewski
Udział w filmie wzięli
Angelika Smyrgała, Ewa Sąsiadek, Monika Wenta, Elżbieta Kwasek, Szymon Budzyk, Jerzy Pal, Ireneusz Pastuszak, Przemysław Płaczek, Kamil Urban, Tomasz Wiśniewski
Obsada:
Spektakl „Zdążyć przed Panem Bogiem” – kwiecień 2025 – fot. Artur Gawle
Premiera „Zdążyć przed Panem Bogiem” – 11 kwietnia 2025 – fot. Paweł Topolski

Ogólna ocena spektaklu
Opinie
Spektakl, który zmusza do refleksji.
„Zdążyć przed Panem Bogiem” to poruszający reportaż Hanny Krall, będący zapisem rozmowy z Markiem Edelmanem – jednym z przywódców powstania w getcie warszawskim, aktorzy świetnie oddali obie postaci. Jednak czytajac ma się zupełnie inne odczucia niż oglądając. Widząc Marka Edelmana (Tadeusza Łomnickiego) na żywo, odpowiadającego te historie przez cały czas wydaje się jakby faktycznie tam był, co więcej wciąga cię w te historie. Jest to niesamowite przeżycie, którego choć raz trzeba zaznać. Zapadajcy w pamięć i zmuszając do refleksji nad wartością życia, losem jednostki i etycznymi dylematami w ekstremalnych warunkach. Pomimo tak trudnego tematu i emocji się z nim wiążących polecę ten spektakl każdemu.
Dodaj swoją ocenę