Skąpiec

Czas trwania: 130 min (w tym 1 antrakt)

Duża Scena

Najbliższy spektakl:

obecnie brak

Obsada:

Eliza

Matylda-Baczynska
Matylda Baczyńska

Frozyna

Karolina Gibki (gościnnie)
Kinga-Piaty
Kinga Piąty

Marianna

Monika-Wenta
Monika Wenta

Walery

Aleksander-Fialek
Aleksander Fiałek

Strzałka

Piotr-Hudziak
Piotr Hudziak

Anzelm, Simon

Jerzy Pal
Jerzy Pal

Harpagon

Ireneusz Pastuszak
Ireneusz Pastuszak

Komisarz Policji

Tomasz Piasecki
Tomasz Piasecki

Kleant

Kamil Urban

Jakub

Tomasz Wiśniewski
Tomasz Wiśniewski

Autor

Molier

Przekład

Józef Narzymski (Akt V scena 5), Tadeusz Boy-Żeleński (Akt I-V)

Reżyseria

Marián Pecko

Scenografia

Pavol Andraško

Kostiumy

Eva Farkašová

Muzyka

Róbert Mankovecký

Asystent reżysera

Piotr Hudziak

Inspicjent, sufler

Krystyna Fudyma

Pieniądze i wszelkie ziemskie majątki, które od wieków nieprzerwanie kuszą nas swym bogactwem, zazwyczaj przysłaniają to co najważniejsze. Myśląc tylko o pomnożeniu dóbr materialnych, tracimy prawdziwy sens i cel naszego życia. Zapominamy o bliskich i uczuciach. Często nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo jesteśmy do niego podobni. Monety na punkcie których ma ciągłą obsesję, prowadzą go do zguby i osamotnienia. Na deskach Solskiego wystawienie „Skąpca” w wykonaniu wyśmienitego, słowackiego reżysera teatralnego, Mariana Pecko. Oby każdy z nas mógł przeżyć to wyjątkowe katharsis i dostrzegł w swoim życiu to co najistotniejsze.

Harpagon ma dwoje dzieci – Elizę i Kleanta. Eliza jest zakochana w biednym Walerym, Kleant – w ubogiej Mariannie. Harpagon ma jednak wobec dzieci pewne plany… Do gry dołączą między innymi stary i bogaty Anzelm, swatka Frozyna, kłamstwa i – przede wszystkim – pieniądze.

Kim jest Harpagon? Jowialnym staruszkiem przyzwyczajonym do oszczędzania? Bezwzględnym lichwiarzem i okrutnikiem, który życie i szczęście swoich najbliższych podporządkowuje wymiarowi materialnemu? Co ma dla niego większą wartość- pieniądze czy uczucia? Dla Harpagona pokaźny majątek jest źródłem szczęścia, substytutem wszystkiego, czego w życiu nie ma.

Jak odczytywać Skąpca w dobie kryzysu, kiedy każdy z nas uwikłany jest w kapitalistyczne zależności, każdy ma dług, każdy pożąda rzeczy? Być może język molierowskiej komedii potrafi unieść problemy, z którymi stykamy się na co dzień – w krzywym zwierciadle pokazując sytuację bohaterów, których połączyła zaginiona szkatułka.

Premiera odbyła się 6 kwietnia 2014 r.

Spektakl „Skąpiec” 6 kwietnia 2014 – Mariusz Szaforz – fot. Paweł Topolski

Załączniki