Auschwitz Tour
Czas trwania: 60 min
Mała Scena
Najbliższy spektakl:
– 8-11-2024 –
Bilety:
NORMALNY: 35 zł
GRUPOWY od 4 os.: 25 zł
SZKOLNY: 25 zł
Bilety na pokaz premierowy 9-11-2024 są bezpłatne (wymagana wcześniejsza rezerwacja miejsc).
Miejsca pamięci takie jak Auschwitz obecnie mają rangę wpisywanych w foldery wycieczkowe atrakcji turystycznych w jednym pakiecie z Kopalnią Soli w Wieliczce. Motywacje turystów przyjeżdżających z całego świata i odwiedzających Obóz są bardzo różne. Wynikają z potrzeby pamiętania, obowiązku moralnego, ale również z potrzeby obcowania ze śmiercią. Ta ostatnia motywacja związana jest tanatoturystyką – odwiedzaniem miejsc masowej śmierci. Doświadczenie przebywania w przestrzeni nagłej i brutalnej śmierci jest dla zwiedzających oczyszczające. Podczas tour przez Obóz Zagłady zwiedzający prowadzeni są przez przewodników, od których w dużej mierze zależą ich reakcje. Jeśli przewodnik jest utalentowanym performerem turyści wrócą do domu pełni wrażeń.
Przez lata Muzeum Auschwitz przeszło wiele zmian. Od miejsca w którym nie zmieniając „scenografii” można było kręcić filmy takie jak „Pasażerka”, do uporządkowanej przestrzeni muzeum z przystrzyżonymi trawnikami i autobusami kursującymi pomiędzy podobozami. Obecnie Muzeum Pamięci jest obiektem turystycznym posiadającym całą infrastrukturę: restaurację, sklepik muzealny, płatne parkingi i wszystko co niezbędne dla milionów turystów odwiedzających rocznie to miejsce. Bilety najlepiej rezerwować z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Rodzi się pytanie, czy za tą wielka popularnością idzie jakaś szczególna refleksja zwiedzających? I jaka w ogóle jest motywacja ludzi do oglądania pozostałości po machinie Zagłady?
W Google, średnia ocen Auschwitz to 4,7 (znakomite) jest opisane jako: „Ponure miejsce pamięci przy obozie koncentracyjnym z czasów II wojny światowej i wystawy edukacyjne.” Sądząc po komentarzach dla większości zwiedzających wizyta w muzeum jest wielkim przeżyciem. Zdarzają się jednak głosy krytyczne, osób narzekających na „zbyt drogie bilety”, „długie kolejki”, „brak udogodnień dla wózków inwalidzkich”, czy „przewodników nie przygotowanych na rozmowy z dziećmi”. Są też narzekania, że nie czuć już tej samej co kiedyś grozy miejsca.
Kluczową rolę dla wywołania odpowiednich wrażeń po wizycie w muzeum ma przewodnik. Od jego czterogodzinnego performance’u zależy czy wizytatorzy wyjdą z obozu znudzeni, czy przepełnieni emocjami i szacunkiem do życia. Po skończonej wycieczce jeszcze na terenie Brzezinki ludzie szeptają pytanie: „Jak ci się podobało?”. Na myśl przychodzi opowiadanie Tadeusza Rożewicza pt. „Wycieczka do muzeum” i opisany przez niego tłum żądnych wrażeń gapiów.
Według badań nad tanatoturystyką jednym z powodów odwiedzania miejsc masowej śmierci jest jej wyparcie z życia codziennego przy jednoczesnej powszechnej obecności w mediach. Zwiedzających interesuje śmierć widziana z bliska, czerpią przyjemność ze zwiedzania miejsc związanych z bólem i krzywdą. Podczas zwiedzania doświadczają realności miejsca, uczestniczą w dramacie milionów istnień ludzkich, na co wpływ ma wielkość obiektu, liczba zgromadzonych rzeczy. Dla części zwiedzających motywacją jest poczucie winy, albo chęć doświadczenia poczucia wyższości nad katami.
W dramacie „Auschwitz Tour” skupiamy się na tym po co współczesny turysta/widz odwiedza Auschwitz, jaka jest współczesna funkcja tego miejsca i co się z nim stanie kiedy pokolenia prawdziwych naocznych świadków odejdą.
Wiek widza: 15+
Premiera zaplanowana na 9 listopada 2024 roku.
Koprodukcja Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie oraz Fundacji na rzecz Rozwoju i Promocji Sztuki Współczesnej Pauza.
Projekt sfinansowany ze środków Funduszy SKE ZASP – Program Kultura
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego
Elżbieta Depta (1987)
Absolwentka Reżyserii Dramatu na krakowskiej AST, wcześniej ukończyła z tytułem magistra Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2014. Reżyserowała spektakle w teatrach repertuarowych w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, Gnieźnie, Kielcach, Opolu, Lublinie, Bydgoszczy. Reżyseruje również spektakle na podstawie własnych adaptacji tekstu i scenariuszy. Jej dramat pt. „Auschwitz Tour” znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Uczestniczka międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali teatralnych, Festiwalu POP UP, Sopot Non Fiction 2017, Projektu Teatr Polska 2016, finału projektu Teren TR 2015, laureatka Międzynarodowego Konkursu na photo.mov w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2013, wyróżniona podczas 6 Międzynarodowego festiwalu Filmowego Emigra.
Anna Lenczewska (1974)
Absolwentka wydziału aktorskiego PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Debiutowała jeszcze jako studentka III roku wydziału aktorskiego w Teatrze Starym w Krakowie rolą Lizy w spektaklu pt. „Biesy, albo Mały Plutarch żywotów Nieudanych” według Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Ludwika Flaszena (1995). W teatrze współpracowała min. z Janem Peszkiem, Mikołajem Grabowskim, Krzysztofem Miklaszewskim, Kazimierzem Braunem, Jerzym Bończakiem, Grażyną Barszewską, Wiesławem Hołdysem, Januszem Szydłowskim, Jarosławem Tumidajskim, Maciejem Sobocińskim, Andrzejem Rogiem… Od 1999 do 2010 roku związana była z Tarnowskim Teatrem im. L. Solskiego, a od 2003 do 2021 z Teatrem Mumerus. Obecnie aktorka całkowicie niezależna, współpracująca z krakowskimi teatrami nieinstytucjonalnymi. Stworzyła blisko 80 ról teatralnych zdobywając sobie przychylność widzów i krytyków. W swoim aktorskim życiu oprócz teatru: jest lektorką audiobooków; była prezenterką amerykańskiego kanału w telewizji węgierskiej (1997 r.); od 20 lat zajmuje się edukacją teatralną młodzieży i seniorów; można ją zobaczyć na małym i dużym ekranie.
Reżyseria
Elżbieta Depta
Dramat
Elżbieta Depta
Scenografia, kostiumy
Elżbieta Depta, Anna Lenczewska
Muzyka – kompozycja przestrzeni dźwięku
Łukasz Maciej Szymborski
Projekt plakatu
Iwona Bandzarewicz
Autor wideoklipu
Bogusław Kornaś
Inspicjentka, sufler
Jadwiga Podsada
Obsada:
Przewodniczka