mężczyzna w średnim wieku z jasnymi kręconymi włosami otrzymuje nagrodę obok niego dwóch starszych mężczyzn wręczają mu nagrodę z tyłu napis piotr barszczowski pierwsze miejsce

Wystawa Piotra Franciszka Barszczowskiego – “OSTATNIA WIECZERZA XXI”

Neowitraż pt. “OSTATNIA WIECZERZA XXI” to nowa wizja wydarzenia biblijnego, próba rezygnacji z silnego wzoru jakim jest kompozycja „długiego stołu Leonarda da Vinci” na rzecz nowatorskiego rozwiązania w warstwie plastyczno-teologicznej.

Artysta-plastyk, projektant, teolog i pedagog Piotr Franciszek Barszczowski proponuje nowy układ kompozycji, niespodziewaną perspektywę, jak również osadza biblijną historię w XXI wieku.
„Neowitraż” – autorska technika łączy stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi foto-kolażu i druku. Dzieło składa się z ponad 2 tys. zdjęć chleba i wina w technice makro i mikrofotografii.

“OSTATNIA WIECZERZA XXI”
została odsłonięta w Wielki Czwartek 1 kwietnia 2021 r. w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu, a w październiku tego samego roku zaprezentowano ją międzynarodowej publiczności podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji, skąd wróciła ze Złotym Medalem oraz Nagrodą Publiczności.

na środku piotr barszczowski mężczyzna w średnim wieku z jasnymi kręconymi włosami obok niego inni laureaci nagród trzyma nagrodę

W tarnowskim teatrze wystawę „OSTATNIA WIECZERZA XXI” Piotra Franciszka Barszczowskiego można będzie zobaczyć już od 5 kwietnia 2022 w godzinach otwarcia teatru a wernisaż wystawy odbędzie 14 kwietnia 2022 o godz. 19:00. Wstęp bezpłatny.

czarno biała fotografia dwadzieścia osiem osób patrzy w obiektyw uśmiechają sie
kobieta w jasnej ubraniu patrzy na wiszący na ścianie neowitraż jest to widok z góry biały stół w kształcie krzyża wokół niego dwadzieścia sześć osób
napis na czarnym tle florence biennale

Kompozycja składa się z 26 postaci: 14 mężczyzn i 12 kobiet. Fundamentem kompozycji jest skomplikowana geometria „Złotego Podziału” oraz „Ciągu Fibonacciego”, dynamiczne klucze kompozycyjne, dwa punkty zbiegu bez horyzontu oraz anamorfoza. Atmosferę neowitrażu buduje światło bez widocznego źródła, „portrety psychologiczne” uczestników wieczerzy paschalnej, a także technika zwana tenebryzmem (pogłębienie chiaroscuro – światłocienia – wydobywanie figur z mroku – łac. tenebre) – znana z dzieł Caravaggia i Rembrandta. „Ostatnia Wieczerza XXI” pełna jest widocznych oraz ukrytych znaków, symboli, atrybutów, mikroskopijnych szczegółów do odczytania, a w posadzce podłogi ukryta jest droga prowadząca przez gigantyczny labirynt. Droga ta opowiada pewną historię, którą odkryją jedynie najwytrwalsi widzowie. Nawet draperia obrusów stołu oraz układ przedmiotów nie są dziełem przypadku w tym dziele.

neowitraż stół ułożony jak krzyż wokół stołu dwadzieścia sześć osób. jest to widok z góry

na czarnym tle zdjęcie mężczyzny w średnim wieku z jasnymi kręconymi długimi włosami

Biogram:
dr sztuki Piotr Franciszek Barszczowski
artysta-plastyk i fotografik, projektant komunikacji wizualnej, teolog i pedagog. Urodził się w 1972 r. w Tarnowie.
Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni:
Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Papieskiego. Specjalizował się w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz w dziedzinie historii sztuki sakralnej. Jako artysta-plastyk, projektant grafiki użytkowej, jest autorem identyfikacji wizualnych ponad 500 firm. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz jako artysta-fotografik do Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest twórcą “NEOWITRAŻU” – charakterystycznego foto-kolażu komponowanego fragmentami makrofotografii.
W 1995 r. założył w Tarnowie Pracownię Plastyczną i Galerię “SYMBOL”. Wykładowca projektowania komunikacji wizualnej, marketingu i reklamy oraz typografii na Wydziale Wzornictwa Instytutu Sztuki Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie.
Od roku 2018 pełni funkcję prezesa Fundacji Artystycznej PEGAZ.