Król
Czas trwania: 80 min
Scena Underground
Spektakl archiwalny
Obsada:
Aktor
Autor
Juliusz Słowacki
Adaptacja i reżyseria
Małgorzata Warsicka
Adaptacja
Michał Kurkowski
Scenografia
Marcin Chlanda
Muzyka
Karol Nepelski
Inspicjent, sufler
Krystyna Fudyma
„Król” monodram Matyldy Baczyńskiej na podstawie tekstów Juliusza Słowackiego.
Czy „Król-Duch”, opowieść o kolejnych wcieleniach Her Armeńczyka, którego zaczerpnął Słowacki z legendy przytoczonej w „Państwie” Platona, może być w jakikolwiek sposób aktualna na początku XXI wieku?
Jeżeli już uznamy, że sama historia ma prawo fascynować, to niemal automatycznie pojawi się kolejne pytanie – jak ją przekazać współczesnemu widzowi, zwłaszcza, że poemat nie był przez Słowackiego pisany z myślą o teatrze. Nie ulega jednak wątpliwości, że poeta, komponując kolejne fragmenty dzieła, niejednokrotnie korzystał ze swojego doświadczenia i fascynacji sztuką sceniczną. Daje się to poznać choćby w sposobie dramaturgicznego prowadzenia spotkań między postaciami. Co najbardziej zachwyca w „Królu-Duchu”, to sama świadomość bogactwa wyobraźni Słowackiego. Przecież obok mistycznego „Genezis z Ducha”, napisał ironicznego „Beniowskiego”, a gdzieś w tym korowodzie podążają także szekspirowska „Balladyna” oraz bajroniczny „Lambro”. Wszystko razem świadczy o potędze artysty i chyba tłumaczy, dlaczego zdecydowaliśmy się zaryzykować zrobienie monodramu na podstawie tak nieoczywistego utworu.
Michał Kurkowski
Subiektywny spis aktorów teatralnych
Matylda Baczyńska [nadzieje] W ustach młodej, ślicznej dziewczyny krwawe oktawy z „Króla Ducha” Słowackiego zdają się całkowicie nie na miejscu. Ale może przez ten intrygujący kontrast są lepiej zrozumiałe? W piwnicy pod sceną tarnowskiego Teatru im. Solskiego, aktorka, nie tracąc sensu (nie melodii tylko sensu!) mówionych wersów, wspaniale łowi z nami, słuchaczami, kontakt. Jest czasem kokieteryjna, czasem wyzywająca, sarkastyczna, gorzka – opowieść nabiera żaru, bądź chłodnieje w poetyckiej retoryce. A wszystko brzmi wśród przedziwnych quasi-harf z metalu, których dźwiękami aktorka podbija monolog. Chapeau bas dla niej i dla teatru za szalone przedsięwzięcie, które nie miało prawa się udać, a udało się przecież znakomicie.
Red. Jacek Sieradzki
—
Spektakl brał udział w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanym dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Jury Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej ‘Klasyka Żywa” przyznało wyróżnienie Matyldzie Baczyńskiej w dziedzinie aktorstwa i Karolowi Nepelskiemu za muzykę.
Werdykt Jury Konkursu: http://klasykazywa.pl/aktualnosci/
Scena Underground, sala nienumerowana.