Repertuar

DO DNA / Talia 2017
  DO DNA / Talia 2017

GRANY W DNIACH:

O SPEKTAKLU:

Czas trwania:

100 min

„Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na głębokim dnie życia – w zapomnieniu.

Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos? Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem małoznaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata.

Do źródeł, które wysychają cicho.

Nadając naszemu spektaklowi tytuł „DO DNA” określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przed wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je instrument ciała.

Aby wydobyć głos pierwotności trzeba iść w kierunku dna. Przywołać pozornie proste układy rytmiczne i melodyczne, które odkryli Chopin i Szymanowski. Odsłaniać archaiczne tony i dźwięki dochodząc do źródeł śpiewu, jak Lutosławski, Karłowicz, Górecki. Słuchać, ile w pieśni ludowej jest pierwotnego, wspólnego nam bólu i lęku, ile siły przyciągania i odtrącania, miłości i nienawiści, ile magii, ile przestrogi, ile rozpaczy i radości. Odnaleźć w pieśni jej kod DNA.

Do tego kodu wędrujemy.

W pierwotnym pejzażu akustycznym odkrywamy rytuały dźwięków. Ich utrwalone ślady znajdujemy w pieśniach nocy, poranka, południa, zachodu i wieczora. Autentyczność odnalezionych dawnych pieśni - wybranych z tomów dzieła Oskara Kolberga, ze zbiorów pieśni zapisanych przez księdza Władysława Skierkowskiego i wielu innych oraz zanotowanych przez nas podczas etnograficznych wędrówek - przejawia się w tematach, przez które archaiczne dźwięki są przez nas przeprowadzane. Tematy te układają się w części widowiska i są skupione wokół zasiewu i zbiorów, wesela i wojny, narodzin i śmierci, biedy i doli człowieka, a także – ofiary.

Nie śpiewamy jednak opowieści. Śpiewamy ślady pozostawione na dnie istnienia.” Włodzimierz Szturc

Wszystkie teksty i muzyka pochodzą z oryginalnych źródeł pieśni ludowej, oraz ze zbiorów Oskara Kolberga i ks. Władysława Skierowskiego (Puszcza Kurpiowska w Pieśni, cz. II, zeszyt drugi, Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 3, 1931-1934) i Śpiewnika Kurpiowskiego pod red. Henryka Gadomskiego.

Twórcy:

Reżyseria, scenariusz i opieka pedagogiczna: Ewa Kaim

Dramaturgia: Włodzimierz Szturc

Scenografia, kostiumy, projekcje i światło: Mirek Kaczmarek

Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Dawid Sulej Rudnicki

Choreografia: Maćko Prusak

Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska

Asystentka reżysera: Natalia Orkisz (III r. WRD)

 

Obsada:

Dominika Guzek

Agnieszka Kościelniak

Weronika Kowalska

Jan Marczewski

Łukasz Szczepanowski

Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy)

 

Nagrody:

Spektakl otrzymał Ludwiki - krakowskie  nagrody teatralne 2016 w trzech kategoriach:

najlepszy spektakl, najlepsza reżyseria (Ewa Kaim) najlepsza partnerska rola męska (łUkasz szczepanowski) oraz został wyróżniony marką Radia Kraków za luty 2016.

Weronika Kowalska dostała nagrodę MARTA AWARD za najlepszą rolę żeńską na 27. Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych SETKANI/ENCOUNTER w Brnie.

Aktorzy zostali nagrodzeni na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi: nagrodą zespołową Santader Universitas „Inwestuj w talent” oraz Grand Prix za wybitną osobowość sceniczną.

 

Spektakl dyplomowy IV r. Wydziału Aktorskiego, specjalność wokalno-aktorska PWST Kraków

http://krakow.pwst.krakow.pl/do-dna

Premiera odbyła się 12 listopada 2016 roku.

Spektakl konkursowy prezentowany w ramach XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii Talia 2017.